Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2011

Διαμαρτυρία για υποβιβασμούς – συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
                   ΕΔΕΣΣΑΣ

Με θλίψη παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες, την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να υποβαθμίσει πλήρως την ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης στα σχολεία της χώρας. Οι ενέργειες για την κατάργηση-συγχώνευση σχολικών μονάδων, αποτελούν τη χαριστική βολή για το ελληνικό σχολείο και τους μαθητές.
Για μια μία ακόμη φορά η ηγεσία του Υπουργείου αντιμετωπίζει την εκπαίδευση μας μόνο με αριθμητικά και οικονομικά κριτήρια, και όχι με παιδαγωγικά και μαθησιακά όπως οφείλει.
Ως σίγουρη επίπτωση πρέπει να θεωρηθεί  η παραμέληση της αποκέντρωσης και της περιφερειακής ανάπτυξης. Τοπικές κοινωνίες θα μαραζώσουν ενώ οικογένειες χαμηλού εισοδήματος θα επιβαρυνθούν οικονομικά. 
Επιπλέον, με καθαρά παιδαγωγικά κριτήρια, οι επιπτώσεις για τους μαθητές θα είναι πολλές και ιδιαίτερα αρνητικές. Χιλιάδες μαθητές θα στριμωχτούν σε μεγάλα τμήματα , λόγω έλλειψης σχολικών αιθουσών και σχολείων. Στα νέα σχολεία η δυνατότητα επιτήρησης και προστασίας των μαθητών θα είναι μηδαμινή. Η σπατάλη χρόνου και η ταλαιπωρία, θα αποτελεί την καθημερινότητά μας. Εμείς, ως Σύλλογος Εκπαιδευτικών, δηλώνουμε κάθετα αντίθετοι σε αυτή την πολιτική του Υπουργείου και καλούμε τους αρμόδιους  να αναθεωρήσουν τα σχέδιά τους.Η Πολιτεία πρέπει να έχει ως πρώτη προτεραιότητά της την ασφάλεια και τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών. Το κακό οδικό δίκτυο της περιοχής μας, ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές και οι ειδικές κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτές, πέρα από την καθημερινή ταλαιπωρία, εγκυμονούν κινδύνους ατυχημάτων. Η ταλαιπωρία των μαθητών που θα αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να φτάσουν στο σχολείο και στη συνέχεια στο σπίτι τους, θα  επιβαρύνει, λόγω των  μετακινήσεων, το πρόγραμμά τους αλλά και τη σχολική τους επίδοση. Επιπλέον, θα υπάρξουν φαινόμενα σπατάλης και  διασπάθισης δημόσιου χρήματος στον τομέα της μεταφοράς των μαθητών.
Απορεί κανείς για την υπουργική υποκρισία, με την οποία βαπτίζεται ως «παιδαγωγικό κριτήριο» η απαίτηση να στοιβαχτούν οι μαθητές στις αίθουσες προκειμένου το «νέο σχολείο» να κοστίζει φτηνότερα.Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η εξοικονόμηση πόρων. Δηλαδή, η σημαντική μείωση του αριθμού των σχολείων και η δραματική κατάργηση οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών. Aν επιτρέψουμε μια τέτοια διαδικασία, είναι βέβαιο ότι:
Ø Θα δημιουργηθούν τεράστια σχολεία στα υπάρχοντα σχολικά συγκροτήματα, με προφανή τον κίνδυνο να χαθεί το στοιχείο της αλληλεπίδρασης μεταξύ δασκάλων και μαθητών, κάτι απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, και ακόμη προφανέστερο τον κίνδυνο της αύξησης της ενδοσχολικής παραβατικότητας.
Ø Θα δημιουργηθούν σχολεία δύο τουλάχιστον ταχυτήτων: τα «πολυδύναμα» και τα «απλά». Αλήθεια, ποια θα «αξιολογηθούν» ως «καλά» στο εγγύς μέλλον;
Ø Δε θα διορισθούν για χρόνια νέοι εκπαιδευτικοί.
Δεν μπορεί η συγχώνευση σχολείων να είναι η προτεραιότητα σήμερα. Αντιθέτως, θα έπρεπε να τίθενται ως ζητήματα αιχμής η πολύπλευρη στήριξη του δημόσιου σχολείου και των εκπαιδευτικών, προκειμένου αυτοί να ασκήσουν το εκπαιδευτικό τους έργο, η ενίσχυση των μαθητών (π.χ. με αντισταθμιστικές δομές), η επίλυση σοβαρών προβλημάτων υλικοτεχνικής και κτηριακής υποδομής των σχολείων και γενικότερα η αύξηση των δαπανών για την παιδεία και όχι η μείωση, στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση με τον προϋπολογισμό που ψήφισε το 2011 (2,75% του ΑΕΠ, το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων 50 ετών). Στην κατεύθυνση της στήριξης των υπαρχουσών σχολικών μονάδων, προτείνουμε τα εξής : 
• Διερεύνηση της  λειτουργικότητας των σχολικών μονάδων σε σχέση με το μαθητικό δυναμικό, ώστε μέσω παρεμβάσεων όλες οι μονάδες να καταστούν το μέγιστο λειτουργικές.
   Εφαρμογή ανώτατου αριθμού 20 μαθητών ανά τμήμα.
• Εφαρμογή αυστηρών κανόνων και   μηχανισμών στον τομέα της σχολικής μεταφοράς, ώστε να πάψει επιτέλους η σπατάλη δημόσιου χρήματος, που παρατηρείται.
• Ενίσχυση των παραμεθόριων και απομακρυσμένων σχολικών μονάδων, που αποτελούν σημαντικό στοιχείο για τους τόπους που γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε.
Ø Καμία αλλαγή στη σημερινή κατάσταση λειτουργίας των παραπάνω σχολείων,  χωρίς την εκ των προτέρων εξασφάλιση της σύμφωνης γνώμης της τοπικής κοινωνίας.
Ø Καμία υποβάθμιση των ήδη υπαρχόντων 6/θέσιων σχολείων. Αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας και με την ίδρυση οργανικών θέσεων για εφαρμογή προγραμμάτων αντισταθμιστικής αγωγής.

Λέμε όχι:

Ø   Στις αρνητικές κοινωνικές και εκπαιδευτικές επιπτώσεις.

Ø   Στην περαιτέρω υποβάθμιση της υπαίθρου και των χωριών.
           
Ø   Στο μαρασμό των τοπικών κοινωνιών, αφού με την κατάργηση και τις         
          συγχωνεύσεις των σχολείων τους θα συμβεί ό,τι στο πρόσφατο    παρελθόν συνέβη στις τοπικές κοινωνίες, στις οποίες τα σχολεία καταργήθηκαν. Οι   γονείς, θέλοντας ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά τους, θα εγκαταλείψουν  τις περιοχές διαμονής τους, θα εξωθηθούν στα αστικά κέντρα και στην  εργασιακή περιπλάνηση ή θα αναγκαστούν να σταματήσουν τα παιδιά τους  από το σχολείο.
Ø   Στη λογική της κυβέρνησης, που υπακούει στις επιταγές της Ε.Ε., του ΔΝΤ και θέλει να επιβάλλει το «φθηνό σχολείο».  
Ø   Στην υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και στα αντιπαιδαγωγικά μέτρα του Υπουργείου Παιδείας.




             Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                  Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


     ΧΑΤΖΟΓΛΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ                                    ΑΛΕΞΙΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου