Παρασκευή, 1 Απριλίου 2011

Δύο εισηγήσεις της κ. Ευαγγελίας Αμμανατίδου-Πασχαλίδου (Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ)


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΙ΄

ΤΕΤΑΡΤΗ 30 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011



Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών και άλλες διατάξεις».




ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου):Το λόγο έχει η ειδική αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, κυρία Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Συζητούμε σήμερα το «Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών». 
Οποιοσδήποτε διαβάσει αυτό το σχέδιο νόμου θα πει ότι είναι ένα αναμενόμενο νομοσχέδιο, γιατί κατά βάση υλοποιεί ένα αίτημα που κατά καιρούς έχει διατυπωθεί από πολλές πλευρές, αλλά και από το ίδιο το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, είτε λόγω διατροφικών σκανδάλων −παραδείγματος χάρη το νοθευμένο ηλιέλαιο− είτε λόγω καταγγελιών για περιπτώσεις αισχροκέρδειας ή μεγάλης ψαλίδας τιμών.
Άρα, συμπληρώνοντας, θα πει κάποιος ότι είναι αναγκαία και στοιχειώδης διαφάνεια ως προς την εμπορεία των αγροτικών προϊόντων, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το who is who των εμπόρων, είτε είναι φυσικά πρόσωπα είτε είναι εταιρείες και επιχειρήσεις, οι πρώτοι ως απλοί χονδρέμποροι, μεσάζοντες και διακομιστές και οι εταιρείες ως ενδιάμεσοι, με συμβολή στη συντήρηση, τη συσκευασία και περαιτέρω προώθηση στην αγορά.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι γνωστό σε όλους πως υπήρξαν περιπτώσεις και στο κοντινό παρελθόν κατά τις οποίες αγρότες και παραγωγοί, πιεσμένοι από την ανάγκη λόγω ευπάθειας του προϊόντος ή επειδή θεωρούσαν ότι θα πετύχαιναν καλύτερες τιμές από τις επίσημες τιμές της αγοράς, ακόμα και απ’ αυτές μέσω των συνεταιρισμών, που έδωσαν τα προϊόντα τους σε διάφορους τσαρλατάνους, επιτήδειους και τελικά ή δεν πληρώθηκαν καθόλου ή πήραν τα χρήματά τους με πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και ίσως με απώλεια μέρους του συνολικού ποσού πώλησης.
Υπό αυτή την άποψη, η ρύθμιση και η επιβολή κανόνων και διαφάνειας στο κύκλωμα της εμπορίας είναι αναγκαία. Θα πρέπει όμως να γίνουν σημαντικές βελτιώσεις ως προς τη διαδικασία ένταξης των εμπόρων στα τοπικά επιμελητήρια, στην απόκτηση του Κ.Α.Δ. και του Ε.Α.Ε.. Το σύστημα ένταξης αγροτικών προϊόντων κατά βάση ακολουθεί τους όρους και τις προϋποθέσεις ένταξης του Βιομηχανικού και του Οικονομικού Επιμελητηρίου εν γένει.
Κάνατε αλλαγές, που μας δώσατε πριν λίγο, στο άρθρο 7 και ενοποιήσατε τα διάφορα μητρώα ως κλαδικά. Μπορώ να πω ότι αυτό είναι θετικό. Φτάνει όμως αυτό;
Να περάσω επιγραμματικά στις εγγυητικές επιστολές. Αυτές οι εγγυητικές διασφαλίζουν τους παραγωγούς στο σύνολό τους; Θεωρούμε πως όχι και αυτό θα το δείτε στην πράξη. Στην αντιμετώπιση του φαινομένου αισχροκέρδειας και των μεσαζόντων αναδεικνύονται δύο σοβαρά ζητήματα όπου αυτά δεν εξετάζονται στο παρόν σχέδιο νόμου. Τα είπαμε και στην Επιτροπή.
Πρόκειται για τα περιθώρια εμπορίας αγροτική στρεβλή κατάσταση. Και έρχεστε τώρα ως Κυβέρνηση, με το νέο νομοσχέδιο για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, να τους μετατρέψετε σε ιδιωτικές εταιρείες, δηλαδή ακριβώς ό,τι θέλετε να πετύχετε και στους υπόλοιπους τομείς της ελληνικής οικονομίας.
Κυρία Υφυπουργέ, πάνω από δύο χιλιάδες συνεταιρισμοί πρόκειται να κλείσουν μιας και η προϋπόθεση για το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο δεν αντικατοπτρίζει τους μικρομεσαίους παραγωγούς της χώρας μας. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και οι αγροτικοί σύλλογοι αφού αδρανοποιήθηκαν, εκφυλίστηκαν και χρεοκόπησαν κι έτσι έχασαν τον ανταγωνιστικό προσανατολισμό τους.
Η κατάσταση ήταν ακόμη χειρότερη στις δευτεροβάθμιες οργανώσεις που μετατράπηκαν σε γραφειοκρατικούς μηχανισμούς, σε προθάλαμους παραγοντισμού και σε εκλογικούς μηχανισμούς νομής της εξουσίας. Στην ουσία, οι συνεταιρισμοί λειτουργούσαν ως «σπονδυλική στήλη» του δικομματισμού στην ύπαιθρο κι αυτό θα πρέπει να το δούμε. Κάτω από το βάρος μιας διαμορφωμένης ανταγωνιστικής αγοράς, η πλειοψηφία της οποίας έχει πελατειακές, κομματικές ή κρατικές εξαρτήσεις, οδηγήθηκαν σε κρίση και χρεοκοπία. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αντί να προωθήσει και να στηρίξει την υγιή κοινωνική και επιχειρηματική συνεταιριστική δράση, τους ανέθετε τη διαχείριση προγραμμάτων και ενισχύσεων που δεν τους ανήκαν.
Αυτό, κυρία Υφυπουργέ, έγινε και επί ΠΑΣΟΚ επί ολόκληρα χρόνια, ειδικά στη δεκαετία του ’90, όταν ξεκίνησε η αποδόμηση του συνεταιριστικού κινήματος, αλλά και επί Νέας Δημοκρατίας. Μαζί μοιράζατε εκατομμύρια κοινοτικών και εθνικών πόρων σε «παρέες ημετέρων» και αυτά ποτέ δεν έφερναν αποτελέσματα προς όφελος ούτε των αγροτών ούτε και των αγροτικών προϊόντων.
            Με το νέο νομοσχέδιο που καταθέτετε πλέον επίσημα η Κυβέρνηση προωθεί την τελική εξόντωση των μικρομεσαίων αγροτικών νοικοκυριών μετατρέποντας τους συνεταιρισμούς σε ιδιωτικές εταιρείες. Πώς είναι δυνατόν αυτό να γίνει;
Όλοι οι συνάδελφοι εδώ τώρα συζητούμε τάχα –είναι και η κυρία Υφυπουργός εδώ, θα έρθει και ο κύριος Υπουργός− για την ορθολογική διαχείριση της εμπορίας αγροτικών προϊόντων, ενώ την ίδια στιγμή πολύτιμα για την ελληνική οικονομία και για την εξαγωγική δύναμη της χώρας αγροτικά προϊόντα έχουν υποβαθμιστεί, έχουν απαξιωθεί και τελικά έχουν εγκαταλειφθεί από τις επιλογές των τελευταίων κυβερνήσεων. Μέσα στις σημερινές συνθήκες της οξύτατης οικονομικής κρίσης και της πιο βίαιης νεοφιλελεύθερης επίθεσης στο εισόδημα και στα κοινωνικά δικαιώματα των αγροτών, ο μοναδικός δρόμος είναι φυσικά οι συλλογικοί αγώνες των αγροτών, οι οποίοι το έχουν αντιληφθεί αυτό εδώ και πάρα πολύ καιρό και αρχίζουν και ενεργοποιούνται. Καταλαβαίνετε ότι όλο αυτό θα δημιουργήσει μια άλλη κατάσταση και ίσως φέρει και θετικά αποτελέσματα.
Κυρία Υφυπουργέ, εμείς υποστηρίζουμε την εκ βάθρων ανασυγκρότηση του αγροτικού κινήματος και την αυτοοργάνωση των αγροτών, μέσα όμως από συμμετοχικές δημοκρατικές διαδικασίες, όπως επίσης στηρίζουμε και τη λειτουργία αγροτικών συνεταιρισμών που υπερασπίζονται το μόχθο των αγροτών και των  εργαζομένων σ’ αυτούς, καθώς και την ανάπτυξη της υπαίθρου. Φυσικά απαιτούμε να μπει οριστικά ένα τέλος στους συνεταιρισμούς-«σφραγίδες» και στα μικροκομματικά, πελατειακά και προσωπικά συμφέροντα. Επίσης, υποστηρίζουμε τη ριζική αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο, τον προσανατολισμό, τη συγκρότηση και τη λειτουργία των αγροτικών συνεταιρισμών, ώστε να διασφαλίζεται η δημοκρατία, η διαφάνεια, η δημόσια λογοδοσία και ο κοινωνικός έλεγχος σε όλα τα στάδια της παραγωγής και διακίνησης αγροτικών προϊόντων από το χωράφι και το στάβλο μέχρι το πιάτο του καταναλωτή.
Με το παρόν σχέδιο νόμου που συζητούμε, δηλαδή το Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, αλλά και με το υπό κατάθεση σχέδιο νόμου για τους συνεταιρισμούς που έχει περάσει από το Υπουργικό Συμβούλιο, σύμφωνα με την εικόνα που έχουμε, δυστυχώς δεν πρόκειται, κυρία Υφυπουργέ, να βοηθήσετε τη μικρομεσαία αγροτική εκμετάλλευση, αλλά στο τέλος θα συρρικνώσετε κι άλλο το εισόδημά της. Φυσικά θα κριθείτε πρωτίστως από τους ίδιους τους αγρότες για το εάν και κατά πόσον θα μπορούν να παρεμβαίνουν οι συνεταιρισμοί με τη νέα δομή τους στην εμπορία υπέρ των παραγωγών.
Καταλαβαίνετε πως με αυτό που προωθείτε ενισχύετε τελικά τα ολιγοπώλια και τα καρτέλ;
Στο παρόν σχέδιο νόμου δεν γίνεται καμία ειδική αναφορά στα καρτέλ και όσο και να υποστηρίζετε πως θα υπάρξει πάταξή τους –εγώ να δεχθώ πως έχετε τις καλύτερες προθέσεις για τη συνέχιση αλλά και για την ενίσχυση της παραγωγής αγροτικών προϊόντων− δεν υπάρχει περίπτωση να τα παντρέψετε και τα δύο –που θα είναι και το επιθυμητό αποτέλεσμα− όταν δημιουργείτε ρήγματα και στις υγιείς συλλογικότητες των παραγωγών.
Δεν συμβαδίζει η εξυγίανση του χώρου εμπορίας αγροτικών προϊόντων με ταυτόχρονη αποδοχή διαμόρφωσης μονοπωλιακών συνθηκών. Εδώ να σας υπενθυμίσω ότι από τη μέση δαπάνη για βασικά είδη διατροφής που καταβάλλουν τα ελληνικά νοικοκυριά μεταβιβάζεται στον παραγωγό μόλις το 29% και τούτο παρά το ότι στους υπολογισμούς λήφθηκαν υπ’ όψιν νωπά προϊόντα που αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κόστος μεταποίησης και ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία.
Στο παρόν νομοσχέδιο υπάρχει μια διατύπωση στην εισηγητική έκθεση ότι καθορίζεται η ρυθμιστική παρέμβαση του κράτους στον τομέα της εμπορίας των αγροτικών προϊόντων με σκοπό την προστασία του αγροτικού εισοδήματος από παραβατικές και αντίθετες με τα συναλλακτικά ήθη συμπεριφορές, οι οποίες πλήττουν ευθέως τη βιωσιμότητα των αγροτικών νοικοκυριών.
Κυρία Υφυπουργέ, σας το είπα και στην Επιτροπή –όπου σας είχαμε καταθέσει και προτάσεις− ότι αυτά που μας λέει η εισηγητική έκθεση είναι μεγάλες κουβέντες χωρίς κανένα μα κανένα αντίκρισμα. Οι στόχοι που ακολουθούν αποτελούν ένα μικρό μόνο μέρος από την απειλή κατά της βιωσιμότητας. Κατά τα λοιπά, το σύστημα παραμένει ανέπαφο.
Οι κυβερνήσεις και οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν επιδείξει ανεπίτρεπτη ανοχή προς τα διάφορα καρτέλ που λυμαίνονται τον αγροτοεμπορικό χώρο. Να πούμε ότι όσοι ήσασταν Αξιωματική Αντιπολίτευση παλιότερα αλλά και τώρα θεωρούσατε και θεωρείτε τα καρτέλ αποκλειστική πηγή δεινών για τον αγροτικό κόσμο και τους καταναλωτές και τότε υποστηρίζατε ότι αυτά τα κρυφά καρτέλ του μεγάλου κεφαλαίου πλήττουν άμεσα τη γεωργία και τους γεωργούς είτε ως καταναλωτές εισροών είτε ως παραγωγούς αγροτοδιατροφικών προϊόντων και στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό, συμπιέζουν τις τιμές παραγωγού ή αυξάνουν τεχνητά τις τιμές των εισροών ή τις τιμές των προϊόντων του καταναλωτού.
Ορθώς και εμείς συμφωνούμε, όμως γίνατε Κυβέρνηση. Τι έχετε κάνει; Με τα νομοθετήματα που φέρνετε και με όλο αυτό που συμβαίνει με το Μνημόνιο, με το ΔΝΤ, δυστυχώς, δεν δίνετε τη δυνατότητα να μπορέσουμε να φύγουμε από αυτή την ύφεση, από την οικονομική κρίση και συνεχώς βαλτώνουμε και είμαστε μια χώρα που στο τέλος δεν θα παράγουμε, κυρία Υφυπουργέ, δυστυχώς.
Έχουμε πολλά στοιχεία για τις εναρμονισμένες πρακτικές και για την πίεση και τους εκβιασμούς που ασκούνται, παραδείγματος χάριν στους κτηνοτρόφους τόσο για το ύψος της τιμής του γάλακτος όσο και για την επιβολή της νομιμοφροσύνης στους κανόνες του καρτέλ.
Όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα καθεστώς συνεργασίας, στο οποίο υπογράφονται συμβόλαια μεταξύ κτηνοτρόφων και βιομηχανιών. Όμως, καταγγελίες υπάρχουν και σε άλλα προϊόντα, όπως τα οπωροκηπευτικά, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του κυρίου Υπουργού, κυρίως από τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης.
Επίσημα, το χονδρεμπορικό κέρδος κυμαίνεται από 8% έως 12% και το λιανικό από 20% έως 40% ανάλογα με το είδος. Ήδη έχουν γίνει καταγγελίες για καρτέλ στα ακτινίδια και στις ντομάτες. Οι έλεγχοι δεν έχουν αποδώσει τίποτα μέχρι τώρα, παρά τα στοιχεία που δόθηκαν από τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Άρτας, αλλά και στην Κρήτη για την εμπορία της ντομάτας μέσω της διαδικασίας δημοπράτησης.
Επομένως, το σχέδιο νόμου θα όφειλε να εξετάζει προβλήματα και να επισημαίνει τις δυσλειτουργίες της αγοράς, τις ελλιπείς δομές στο εμπόριο και τη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων, την αδιαφάνεια των συναλλαγών, την έλλειψη κανόνων λειτουργίας.
Επειδή έχουμε παράλληλα σήμερα και στην Επιτροπή το σχέδιο νόμου για την προστασία του ανταγωνισμού, θέλω να πω και να γίνει γνωστό και στο Σώμα ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού δυστυχώς στη λειτουργία της από το 1979 μέχρι σήμερα δεν έχει διατελέσει το ρόλο της, όπως θα έπρεπε να το έχει κάνει. Τι φταίει;
Θα ήθελα λίγο χρόνο ακόμα, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Εντάξει, κυρία συνάδελφε. Συνεχίστε.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ.
Θα σας αναφέρω μόνο ότι σ' αυτή τη λειτουργία από το 1979 μέχρι το 2009 υπήρχαν αθωωτικές περιπτώσεις. Όσες απαλλακτικές περιπτώσεις υπήρχαν προς μεγάλες εταιρίες και εταιρίες καρτέλ από το 1979 έως το 2009, υπάρχουν από το 2009 μέχρι και σήμερα. Αυτό κάτι λέει.
Πώς θέλετε δηλαδή εσείς τώρα να αντιμετωπίσετε −αυτό που λέτε− τον αθέμιτο ανταγωνισμό, τις εναρμονισμένες πρακτικές, τη δεσπόζουσα θέση, να βοηθήσετε τη μικρομεσαία αγροτιά, αυτούς που συμπιέζονται κάτω από τα ολιγοπώλια; Δεν το βλέπουμε.
Δυστυχώς, δεν το βλέπουμε και μέσα από το νομοσχέδιο που έχουμε σήμερα για δεύτερη ανάγνωση, δηλαδή λίγο πριν από την Ολομέλεια, για την προστασία του ανταγωνισμού.
Με αυτά όλα, εάν τα μαζέψουμε, αντί να βοηθηθεί η οικονομία, συνεχώς συρρικνώνεται και συμπιέζεται ακόμη πιο πολύ το χαμηλό και μεσαίο εισόδημα.
Εμείς θεωρούμε ότι θα έπρεπε να είχαν διερευνηθεί τα αίτια και να προτείνατε μέτρα αντιμετώπισης, ώστε να ενισχυθεί ο υγιής ανταγωνισμός και να κλείσει επιτέλους η γνωστή ψαλίδα στα είδη διατροφής με ισχυρούς συνεταιρισμούς που θα προστατεύουν τα συμφέροντα των μικρομεσαίων αγροτών, που είναι η συντριπτική πλειοψηφία στη χώρα μας,
Αν είχατε όλα αυτά κατά νου, θα βοηθούσαν ουσιαστικά τη βιωσιμότητα των αγροτικών νοικοκυριών.
Τελειώνοντας, θα σας πω ότι σήμερα –το γνωρίζετε πολύ καλά από τη στιγμή που είστε Υφυπουργός στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης− υπάρχουν στο μητρώο αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων 60 χιλιάδες νέοι αγρότες. Καταλαβαίνετε ότι σε συνθήκες κρίσης υπάρχουν νέοι −οι περισσότεροι είναι επιστήμονες− που επιστρέφουν στην ύπαιθρο.
Εσείς προσπαθείτε να τους αφανίσετε. Τους απογοητεύετε, τους διαιρείτε, διαιρείτε τη συλλογικότητά τους, ενώ θα έπρεπε να τους στηρίξετε.
Νομίζω, κύριε Υφυπουργέ, ότι έχετε μέχρι αύριο το χρόνο να αναμορφώσετε πραγματικά σε μία θετική κατεύθυνση όλο αυτό το στρεβλό σύστημα.
Εμείς καταψηφίζουμε επί της αρχής το παρόν σχέδιο νόμου. Τα υπόλοιπα θα τα θίξουμε στα άρθρα.
Ευχαριστώ.
=====================================
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄

ΠΕΜΠΤΗ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011


Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: «Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών και άλλες διατάξεις».




ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαϊτσης Αποστολάτος): Το λόγο έχει η Βουλευτής Θεσσαλονίκης κ. Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου από το ΣΥΡΙΖΑ για οκτώ λεπτά από του Βήματος της Βουλής.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
            Κυρία Υφυπουργέ, το σχέδιο νόμου που συζητάμε από χθες για το Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών θα όφειλε να εξετάζει τα προβλήματα και να επισημαίνει όλες τις δυσλειτουργίες της αγοράς, τις ελλιπείς δομές στο εμπόριο, τη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων, την αδιαφάνεια των συναλλαγών, την έλλειψη κανόνων λειτουργίας.
            Θα έπρεπε να διερευνά τα αίτια και να προτείνει μέτρα αντιμετώπισης ώστε να ενισχυθεί ο υγιής ανταγωνισμός και να κλείσει επιτέλους αυτή η ψαλίδα στα βασικά είδη διατροφής.
Αυτός ήταν ο βασικός λόγος που καταψηφίσαμε επί της αρχής το σχέδιο. Είναι πολύ καλό να μιλάμε για ένα ενιαίο μητρώο εμπόρων αγροτικών προϊόντων και εφοδίων και εισροών αλλά η αποτελεσματικότητα είναι αυτή που θα κριθεί στην πράξη.
Για τα είδη διατροφής που έλεγα παραπάνω είναι αυτά που παίρνει η λαϊκή οικογένεια και έχει άμεση σχέση με το αγροτικό παραγόμενο προϊόν και κατ’ επέκταση και με το μεταποιημένο.
Εμείς στα άρθρα 1, 2, 3 λέμε  παρών.
Καταψηφίζουμε το άρθρο 4, τη διαδικασία εγγραφής στο μητρώο γιατί εδώ υπάρχει το θέμα της εγγυητικής. Έχετε αλλάξει τα ποσά. Αρχικά ήταν 5.000 ευρώ το κατώτατο ποσό και το έχετε κάνει 30.000 ευρώ. Το ανώτατο ήταν 100.000 ευρώ το έχετε ανεβάσει στις 150.000 ευρώ. Όμως θεωρούμε ότι υπάρχει ένα σοβαρό θέμα για τη διασφάλιση των αγροτών που παράγουν προϊόντα διότι από κάτω ακριβώς μιλάτε για την απαλλαγή από τη στιγμή που ένας έμπορος έχει δικές του εγκαταστάσεις. Λέτε ότι μπορεί με μια αίτησή του αυτός να απαλλαγεί από τις εγγυητικές επιστολές.
Κυρία Υφυπουργέ, έχουμε δει πάρα πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που είχαν εγκαταστάσεις, φαίνονταν αξιοπρεπείς έμποροι και ξαφνικά έχουν κηρύξει πτώχευση. Άρα, αν απ’ αυτούς αφαιρέσουμε την εγγυητική επιστολή υπάρχει ένα σοβαρότατο θέμα διασφάλισης των αγροτών που θα δώσουν τα δικά τους προϊόντα και σ’ αυτούς τους εμπόρους.
Άρθρο 5, δημοσιότητα, μητρώο. Λέμε παρών.
Άρθρο 6, διοικητικές και φορολογικές συνέπειες. Λέμε παρών.
Άρθρο 7: σύνδεση του μητρώου με το παρατηρητήριο τιμών αγροτικών προϊόντων. Ξέρουμε ότι δεν λειτουργεί η όλη ιστορία. Το παρατηρητήριο τιμών ως τίτλος είναι πολύ καλό, όπως είναι και το σχέδιο νόμου. Δυστυχώς όμως το παρατηρητήριο τιμών είναι ένα πολύ μικρό κομμάτι και οι περισσότεροι έμποροι δεν το κρατούν. Γι’ αυτό υπάρχει και αυτή η μεγάλη απόκλιση της τιμής από το χωράφι στο ράφι. Καταψηφίζουμε το παρόν άρθρο.
Πάω στο κεφάλαιο Β’: τροποποιούμενες και λοιπές διατάξεις.
Άρθρο 8: ίδρυση κτηνιατρείων σε ΟΤΑ και στον ΟΔΙΕ Α.Ε. Θα υπενθυμίσω και το κύριο αίτημα της Πανελλήνιας Ένωσης Κτηνιάτρων Δημοσίων Υπαλλήλων που θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει διοικητική αυτοτέλεια της κτηνιατρικής υπηρεσίας του δημοσίου. Σε κεντρικό επίπεδο διεκδικούν οι κτηνίατροι τη διατήρηση της γενικής διεύθυνσης κτηνιατρικής και των διευθύνσεων, όπως υπάρχουν στο κατατεθειμένο σχέδιο οργανογράμματος. Επίσης, ζητούν τη σύσταση διεύθυνσης κτηνιατρικής και σε κάθε περιφερειακή ενότητα για να επιτευχθεί το ενιαίο και το κάθετο διοικητικό σχήμα της υπηρεσιακής δομής. Επίσης, επιδιώκουν να ενταχθούν στις υπηρεσίες κτηνιατρικής των αιρετών περιφερειών όσες αρμοδιότητες έχουν αποδοθεί στους δήμους. Βασικό επιχείρημα για την προτεινόμενη δομή είναι το ενιαίο των ελέγχων στις εγκαταστάσεις παραγωγής ζωικών προϊόντων καθώς και την εφαρμογή προγραμμάτων εξυγίανσης του ζωικού κεφαλαίου. Ψηφίζουμε παρών.
Άρθρο 9: μισθώσεις βοσκήσιμων τόπων από ΟΤΑ. Κοιτάξτε να δείτε τώρα. Χθες άκουσα και τον κύριο Υπουργό ο οποίος μίλησε για χέρσα γη. Μίλησε μάλιστα για χιλιάδες στρέμματα στην Κεντρική Μακεδονία που είναι χέρσα και τα οποία ανήκουν στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Με τον άλφα ή βήτα τρόπο θα αξιοποιηθούν. Κάποια θα δοθούν προς ενοικίαση στους αγρότες, στους γεωργούς, στους κτηνοτρόφους. Αυτό δεν είναι αρνητικό, είναι θετικό.
Εγώ, όμως, θα ρωτήσω: Πόσοι από τους μικρομεσαίους αγρότες θα έχουν πρόσβαση εκεί; Με ποια έννοια το λέω; Θα υπάρξει μια δημοπρασία. Σίγουρα οι μεγαλοαγρότες, οι μεγαλοκτηνοτρόφοι, που αυτοί είναι οι λίγοι, θα έχουν τη δυνατότητα να δώσουν ένα καλύτερο ποσό για να νοικιάσουν τους βοσκοτόπους και αυτές τις εκτάσεις. Άρα, υπό αυτήν την έννοια θεωρούμε ότι πάλι θα χάσει η μικρομεσαία αγροτική εκμετάλλευση. Ψηφίζω «παρών».
Θέλω, όμως, εδώ να επισημάνω και κάτι που συζητούν οι δασολόγοι, ότι θα πρέπει να δούμε τη γενικότερη διαχείριση των βοσκοτόπων και την ικανότητα βοσκοφόρτωσης, για να μπορεί να αποφευχθεί η υπερβόσκηση και να διαφυλαχτεί το περιβάλλον. Για να μπορεί να είναι υπέρ τελικά των κτηνοτρόφων, θα πρέπει να υπάρξει μια άλλη διαχείριση.
Εδώ, όμως, είναι ένα σοβαρό και πολύ λεπτό ζήτημα, γιατί οι κτηνοτρόφοι, οι οποίοι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά το μεγάλο κόστος της παραγωγής, μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν ενδιαφέρονται για το περιβάλλον. Δεν είναι έτσι. Θα πρέπει να μπει σε μια άλλη διαχείριση το περιβάλλον, να δοθούν εκείνα τα κίνητρα, να υπάρξει η διασφάλιση του περιβάλλοντος από την πλευρά των συναρμόδιων Υπουργείων και στο τέλος όλα αυτά να είναι προς όφελος και του κτηνοτρόφου, ο οποίος αφανίζεται αλλά και του περιβάλλοντος. Μπορεί να βρεθεί μια κοινή τομή.
Στο άρθρο 10 όσον αφορά στους δικαιούχους αδειών πώλησης κτηνιατρικών φαρμακευτικών προϊόντων, ψηφίζουμε «κατά», διότι εδώ δίνεται η δυνατότητα σε οποιαδήποτε επιχείρηση χωρίς να έχει το φυσικό πρόσωπο πτυχίο κτηνιάτρου να μπορεί να επιτελεί το έργο, γιατί είναι πολύ σοβαρό το ζήτημα των κτηνιάτρων και των φαρμακοποιών. Είναι θέμα δημόσιας υγείας.
Κανονικά εδώ δεν θα έπρεπε να θέτετε αυτό το θέμα, γιατί γνωρίζετε ότι θα πάρουν νέους επιστήμονες, τους οποίους θα τους έχουν με 500 και με 600 ευρώ, χωρίς εργασιακά δικαιώματα και οι μεγάλες εταιρείες, οι μεγάλες επιχειρήσεις, θα κερδοφορούν προς όφελός τους και κατά των εργαζομένων. Δεν είμαι και πολύ σίγουρη όσο θα είναι ανοικτά, αν θα μπορεί να είναι εκεί ο συγκεκριμένος υπάλληλος όταν θα παίρνει ελάχιστα χρήματα.
Το άρθρο 11 για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στις Κτηνιατρικές Υπηρεσίες των ΟΤΑ, το καταψηφίσουμε.
Θα περάσω στο άρθρο 12, το οποίο έχει τροποποίηση διαφόρων διατάξεων. Εδώ δεν επιφέρει καμία αλλαγή, αλλά ανανεώνει την υποχρέωση του ήδη αποσπασμένου προσωπικού να συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες του στην εκπαίδευση του «ΔΗΜΗΤΡΑ», αλλά και να εμφανίζεται στις περιφερειακές υπηρεσίες. Υπάρχει μια συγχώνευση του ΕΘΙΑΓΕ με τον ΟΓΕΕΚΑ «ΔΗΜΗΤΡΑ», που αν πάρω το θετικό κομμάτι, θα πρέπει να πω ότι θα εξασφαλίζει εκπαιδευτές του ΕΘΙΑΓΕ και θα καλύψει τις ανάγκες του. Παρόλο βέβαια που τα ερευνητικά κέντρα έχουν συμπιεστεί πάρα πολύ, τείνουν να εξαφανιστούν και μιλάμε για ένα Ινστιτούτο το οποίο θα έπρεπε να είναι υπόδειγμα και να είναι και ένα εργαλείο στα χέρια του συγκεκριμένου Υπουργείου προς όφελος των γεωργών, των κτηνοτρόφων, αλλά και των τελικών καταναλωτών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Κυρία συνάδελφε, σας παρακαλώ, ολοκληρώστε.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Χθες μου ήρθε ένα ψήφισμα από το Δημοτικό Συμβούλιο Πέλλας, οι οποίοι εκφράζουν την αντίθεση τους για την υποβάθμιση του Ινστιτούτου Κτηνοτροφίας Γιαννιτσών. Και λέει…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος):   Να μην πούμε το ψήφισμα τώρα. Σας παρακαλώ πολύ. Είμαστε στο εντέκατο λεπτό.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, στο άρθρο 13, που αφορά τις πρωτοβάθμιες και δευτεροβάθμιες επιτροπές σταυλισμού, ψηφίζουμε «παρών».
Επίσης, ψηφίζουμε «παρών» στο άρθρο 14 για τα ζητήματα ΓΟΕΒ και ΤΟΕΒ.





ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Λίγο πριν είδαμε μια κατάσταση για το ποιος έκανε τα περισσότερα νομοσχέδια, ποιος έκανε τα λιγότερα. Εγώ θα πω ότι δεν ενδιαφέρει τον αγροτικό κόσμο το εάν κάποια κυβέρνηση έκανε περισσότερα ή λιγότερα νομοσχέδια. Αυτό που ενδιαφέρει σήμερα τον αγροτικό κόσμο, είτε είναι γεωργός είτε είναι κτηνοτρόφος, είναι το εάν μπορεί να έχει αύριο μέλλον και να μπορέσει να διατηρήσει τη παραγωγή στη χώρα μας. Αυτό είναι το πιο σημαντικό.
Το είπα στην Επιτροπή, το λέω και το ξαναλέω, το έχουν τονίσει και άλλοι συνάδελφοι. Ακούγεται πολύ καλό το Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και εισροών. Το πρόβλημα, όμως, είναι η αποτελεσματικότητα και το πώς θα πέσει το κόστος παραγωγής, το πώς θα χτυπηθούν τα καρτέλ, το πώς θα συνεχίσει η παραγωγική διαδικασία. Εδώ δεν μπορεί να διασφαλιστεί από μόνο του αυτό ως εργαλείο, εάν λειτουργήσει και αυτό, όπως λέτε άψογα, κυρία Υφυπουργέ.
Δεν λέω ότι έχετε κακές προθέσεις. Ίσα-ίσα μπορώ να πω και το αντίθετο. Είδα και στην Επιτροπή ότι θέλετε με ένα τρόπο να εξυγιάνετε τα κακώς κείμενα. Θεωρείτε, όμως, ότι αυτό το εργαλείο μπορεί να εξυγιάνει; Τι θα γίνει –επαναλαμβάνω− με το αυξημένο κόστος παραγωγής;
Πάμε στο αμέσως επόμενο βήμα, που είναι η διάθεση αυτών των προϊόντων. Όλοι όσοι κοροϊδεύουν τόσα χρόνια, από εδώ και πέρα θα είναι και άλλοι τόσοι και ίσως και περισσότεροι διότι τώρα θα έχουν ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία οι αγρότες, οπότε τα καρτέλ και οι αεριτζήδες θα λειτουργούν ακόμη περισσότερο διότι ο άλλος δεν έχει να πληρώσει την τράπεζά του, το φροντιστήριο του παιδιού του, δεν μπορεί να πληρώσει τα ενοίκια στα χωράφια του. Όλοι οι αγρότες δεν έχουν χωράφια, αρκετοί από αυτούς νοικιάζουν. Άρα, δεν μπορούν να καλύψουν τα πάγια έξοδά τους.
Εγώ θα ήθελα να δείτε άμεσα έναν τρόπο ώστε να μπορεί να συνεχίσει η παραγωγή με ένα αξιοπρεπές εισόδημα που να μπορούν να ζήσουν οι αγρότες, ειδικά τώρα που επιστρέφουν στην ύπαιθρο οι νέοι άνθρωποι. Μάλιστα αυτοί οι άνθρωποι δεν θέλουν μόνο αυτή τη στήριξη, θέλουν και άλλες υποδομές. Και θα πω ότι ακόμη και τα σχολεία θα πρέπει να λειτουργούν στην ύπαιθρο, για να μπορέσει να συνεχίσει η παραγωγική διαδικασία.
Σας ευχαριστώ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου