Δεν είναι ανάγκη να έρθει ο καύσωνας για να δείτε σε τι κατάσταση βρίσκεται το air condition του αυτοκινήτου σας. Νοιαστείτε να το ελέγξετε πριν είναι αργά, κι αυτό θα σας συντροφεύσει πιστά όλες τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού.
Κάποτε ο κλιματισμός θεωρούνταν είδος πολυτελείας για το αυτοκίνητο. Πλέον όμως, για τα περισσότερα μοντέλα κατατάσσεται στον στάνταρ εξοπλισμό, αφού δεν πωλούνται πια εύκολα τα αυτοκίνητα χωρίς air condition.
Ωστόσο, δεν διαθέτουν όλα τα αυτοκίνητα το ίδιο κλιματιστικό σύστημα. Αυτό ποικίλλει από μοντέλο σε μοντέλο, ανάλογα με το βαθμό πολυτέλειας του καθενός. Σε κάποια υπάρχει απλά ένας ρυθμιστής ζεστού/κρύου και σε κάποια άλλα υπάρχουν συστήματα με ηλεκτρονική διαχείριση της θερμοκρασίας.
Για τον κλιματισμό του αυτοκινήτου, που η θερμοκρασία του στον ήλιο ανεβαίνει έναν ολόκληρο βαθμό κάθε φορά, χρειάζεται ένα κλιματιστικό σύστημα με πολύ καλές δυνατότητες ψύξης. Για να διατηρηθεί ένα ιδανικό επίπεδο θερμοκρασίας, κάπου ανάμεσα στους 21 και 23 βαθμούς Κελσίου, το κλιματιστικό χρησιμοποιεί μέχρι και 5 ίππους από την ιπποδύναμη του κινητήρα, συνεπώς απαιτεί από 0,5 έως και 1 λίτρο επιπλέον κατανάλωση βενζίνης για κάθε 100 km.
Κι αν χαλάσει;
Συνήθως τα κλιματιστικά δεν παρουσιάζουν βλάβες, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι είναι και άτρωτα. Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που μπορείτε να συναντήσετε είναι τα παρακάτω:
• Θραύση ιμάντα
Σε αυτήν την περίπτωση ο συμπιεστής δεν παίρνει κίνηση, συνεπώς δεν παράγεται κρύος αέρας.
• Υπερθέρμανση ή παύση λειτουργίας του συμπιεστή
Αυτό σημαίνει καθόλου κλιματισμένο αέρα.
• Διαρροή ψυκτικού υγρού
Μπορεί να προέρχεται από ένα σύνδεσμο ή να οφείλεται σε μια τρύπα στις σωληνώσεις του κυκλώματος, εκδηλώνεται δε με σταδιακή απώλεια παροχής αέρα.
• Δημιουργία πάγου στον εξαεριωτή
Αν το νερό αποβάλλεται κάτω από το αυτοκίνητο, η βλάβη κατά πάσα πιθανότητα οφείλεται στο θερμοστάτη και χρειάζεται αντικατάστασή του.
• Δυσάρεστη μυρωδιά
Εκδηλώνεται μετά από παρατεταμένη ακινησία του αυτοκινήτου. Μπορούν να φυτρώσουν ακόμα και μύκητες στις σωληνώσεις από την υγρασία.
Από τι αποτελείται
• Συμπιεστής: παίρνει κίνηση από τον κινητήρα μέσω του ιμάντα και σπρώχνει το αέριο υπό μεγάλη πίεση και θερμοκρασία.
• Συμπυκνωτής ή ψυγείο: συνήθως βρίσκεται μπροστά από το ψυγείο του κινητήρα και ψύχει το συμπυκνωμένο υγρό.
• Αφυγραντήρας: διατηρεί το αέριο σε υγρή μορφή, φιλτράρει τις φυσαλίδες και απομακρύνει την πιθανή υγρασία από το κύκλωμα.
• Πρεσοστάτης: τοποθετείται πριν τον εξαεριωτή για να μειώνει την πίεση του αερίου.
• Εξαεριωτής: χάρη σε αυτόν αποτρέπεται η υψηλή θερμοκρασία και υγρασία. Το ψυκτικό υγρό του συστήματος παίρνει πάλι αέρια μορφή, παράγοντας ταυτόχρονα ψύξη.
• Θερμοστάτης: τοποθετείται στο πιο ψυχρό σημείο του κυκλώματος για να αποτρέψει τη μεγάλη παραγωγή ψύξης και κατά συνέπεια τη δημιουργία πάγου στον εξαεριωτή.
• Ηλεκτρονική διαχείριση: συναντάται στα αυτόματα συστήματα κλιματισμού. Συλλέγει, μέσω αισθητήρα στην καμπίνα, όλες τις απαραίτητες πληροφορίες προκειμένου να παρέχει την απαιτούμενη ποσότητα κλιματισμένου αέρα σύμφωνα με την προεπιλεγμένη στον πίνακα ελέγχου θερμοκρασία.
• Ανεμιστήρας: με τη λειτουργία του παρέχεται αέρας υπό πίεση στο εσωτερικό μέσω των αεραγωγών. Ο ανεμιστήρας αυξάνει την παροχή αέρα μέχρι και κατά 30%.
Συμβουλές για μεγαλύτερη άνεση
• Το χειμώνα ο κλιματισμός μπορεί να διώξει πιο γρήγορα την υγρασία από το εσωτερικό απ’ ό,τι το σύστημα εξαερισμού/θέρμανσης, αρκεί να αποφύγετε τη χρήση της λειτουργίας της ανακύκλωσης, που καθυστερεί τη απομάκρυνση της υγρασίας.
• Αν το αυτοκίνητό σας έχει μείνει για πολλή ώρα στον ήλιο και θέλετε να το δροσίσετε όσο γίνεται γρηγορότερα, ξεκινήστε με το βεντιλατέρ στο μάξιμουμ και τα παράθυρα ανοιχτά. Λίγο μετά, γυρίστε τον κλιματισμό στην ανακύκλωση και κλείστε τα παράθυρα. Μόλις ο κρύος αέρας φτάσει στους αεραγωγούς, μπορείτε να απενεργοποιήσετε τη λειτουργία της ανακύκλωσης.
• Αντικαταστήστε τα φίλτρα του εσωτερικού κάθε 20.000 km. Ένα βουλωμένο φίλτρο αέρα μπορεί να εμποδίσει την είσοδο του αέρα στην καμπίνα και να θέσει σε κίνδυνο τη λειτουργία του συμπιεστή.
• Για να διατηρείτε σε καλή κατάσταση το κλιματιστικό σας, φροντίστε να το λειτουργείτε περιοδικά και το χειμώνα. Περίπου 10 λεπτά κάθε 15 μέρες είναι μια χαρά.
• Μη ρυθμίζετε ποτέ τη θερμοκρασία του κλιματισμού σας κάτω από 10 βαθμούς Κελσίου χαμηλότερα από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, γιατί κινδυνεύετε από ψύξη ή πονόλαιμο.
• Όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολύ υψηλή, κλείστε τον κλιματισμό λίγα λεπτά πριν σταματήσετε. Αυτό θα σας επιτρέψει να μην πάθετε θερμικό σοκ όταν από τη δροσιά βγείτε κατευθείαν έξω στον καύσωνα.
Συντηρήστε το
Από τους ειδικούς προτείνεται να ελέγχετε το κλιματιστικό σας σύστημα μια φορά το χρόνο. Το κόστος εξάλλου δεν είναι σημαντικό (κυμαίνεται από 30 έως 80 ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο), εκτός κι αν χρειαστείτε κάποια επισκευή που φυσικά θα το ανεβάσει.
Ασφάλεια
Το air condition δεν είναι πλέον θέμα πολυτέλειας, αλλά πάνω απ’ όλα θέμα ασφάλειας. Το να οδηγούμε σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο οδήγησης και τα αντανακλαστικά μας, και να προκαλέσει από αίσθημα δυσφορίας μέχρι και απώλεια των αισθήσεών μας. Και βέβαια όλα αυτά έχουν αντίκτυπο στην ασφάλεια τη δική μας και των γύρω μας. Αφήστε που στη μεταπώληση θα έχετε ένα ακόμα θετικό που μπορεί να αυξήσει την τιμή του αυτοκινήτου σας έως και κατά 10%, σε σχέση με κάποιο που δεν διαθέτει κλιματισμό.
Των φρονίμων τα παιδιά…
…ελέγχουν τον κλιματισμό τους πριν πιάσουν οι ζέστες. Πρώτα απ’ όλα βάλτε το σύστημά σας να λειτουργήσει. Αν μέσα στο επόμενο λεπτό αρχίσει να βγαίνει κρύος αέρας από τους αεραγωγούς, τότε όλα πάνε καλά. Αν πάλι όχι, τότε ανάλογα με την περίπτωση θα πρέπει να προβείτε στις κατάλληλες ενέργειες.
• Αν ο αέρας που βγαίνει δεν είναι επαρκής, τότε θα πρέπει να προχωρήσετε σε ένα air test για να δείτε αν το φίλτρο αναπνέει σωστά. Αν το φίλτρο σας είναι βρόμικο, θα χρειαστεί αντικατάσταση.
• Αν ο κρύος αέρας καθυστερεί και δεν κάνει αισθητή διαφορά στη θερμοκρασία, κάντε ένα clim test για να ελέγξετε την κατάσταση του κλιματιστικού σας. Αν στη διάγνωση διαπιστωθεί ότι του λείπει αέριο (R134a), αναπληρώστε το μόνο σε εξειδικευμένο τεχνικό. Υπάρχει όμως και η πιθανότητα να μη λειτουργεί ο αφυγραντήρας. Θεωρητικά ο αφυγραντήρας χρειάζεται αντικατάσταση κάθε 4 χρόνια, μπορεί όμως το φίλτρο να μπουκώσει σε μικρότερο χρονικό διάστημα και να μηδενίσει την απόδοση του κλιματιστικού.
• Σε περίπτωση που τίποτα δεν λειτουργεί, ψάξτε για πιθανή διαρροή που μπορεί να θέσει εκτός λειτουργίας όλο το κλιματιστικό σύστημα. Η διαρροή μπορεί να προέρχεται είτε από τρυπημένη σωλήνωση, είτε από σκάσιμο στο ψυγείο, ή από τον εξαερωτή που χρειάζεται αντικατάσταση. Μόλις αποκαταστήσετε τη βλάβη, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να τοποθετήσετε ένα ειδικό πρόσθετο εξάρτημα που σας επιτρέπει να εντοπίσετε τη διαρροή με λάμπα υπεριώδους ακτινοβολίας.
www.autocar.gr
Κάποτε ο κλιματισμός θεωρούνταν είδος πολυτελείας για το αυτοκίνητο. Πλέον όμως, για τα περισσότερα μοντέλα κατατάσσεται στον στάνταρ εξοπλισμό, αφού δεν πωλούνται πια εύκολα τα αυτοκίνητα χωρίς air condition.
Ωστόσο, δεν διαθέτουν όλα τα αυτοκίνητα το ίδιο κλιματιστικό σύστημα. Αυτό ποικίλλει από μοντέλο σε μοντέλο, ανάλογα με το βαθμό πολυτέλειας του καθενός. Σε κάποια υπάρχει απλά ένας ρυθμιστής ζεστού/κρύου και σε κάποια άλλα υπάρχουν συστήματα με ηλεκτρονική διαχείριση της θερμοκρασίας.
Για τον κλιματισμό του αυτοκινήτου, που η θερμοκρασία του στον ήλιο ανεβαίνει έναν ολόκληρο βαθμό κάθε φορά, χρειάζεται ένα κλιματιστικό σύστημα με πολύ καλές δυνατότητες ψύξης. Για να διατηρηθεί ένα ιδανικό επίπεδο θερμοκρασίας, κάπου ανάμεσα στους 21 και 23 βαθμούς Κελσίου, το κλιματιστικό χρησιμοποιεί μέχρι και 5 ίππους από την ιπποδύναμη του κινητήρα, συνεπώς απαιτεί από 0,5 έως και 1 λίτρο επιπλέον κατανάλωση βενζίνης για κάθε 100 km.
Κι αν χαλάσει;
Συνήθως τα κλιματιστικά δεν παρουσιάζουν βλάβες, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι είναι και άτρωτα. Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που μπορείτε να συναντήσετε είναι τα παρακάτω:
• Θραύση ιμάντα
Σε αυτήν την περίπτωση ο συμπιεστής δεν παίρνει κίνηση, συνεπώς δεν παράγεται κρύος αέρας.
• Υπερθέρμανση ή παύση λειτουργίας του συμπιεστή
Αυτό σημαίνει καθόλου κλιματισμένο αέρα.
• Διαρροή ψυκτικού υγρού
Μπορεί να προέρχεται από ένα σύνδεσμο ή να οφείλεται σε μια τρύπα στις σωληνώσεις του κυκλώματος, εκδηλώνεται δε με σταδιακή απώλεια παροχής αέρα.
• Δημιουργία πάγου στον εξαεριωτή
Αν το νερό αποβάλλεται κάτω από το αυτοκίνητο, η βλάβη κατά πάσα πιθανότητα οφείλεται στο θερμοστάτη και χρειάζεται αντικατάστασή του.
• Δυσάρεστη μυρωδιά
Εκδηλώνεται μετά από παρατεταμένη ακινησία του αυτοκινήτου. Μπορούν να φυτρώσουν ακόμα και μύκητες στις σωληνώσεις από την υγρασία.
Από τι αποτελείται
• Συμπιεστής: παίρνει κίνηση από τον κινητήρα μέσω του ιμάντα και σπρώχνει το αέριο υπό μεγάλη πίεση και θερμοκρασία.
• Συμπυκνωτής ή ψυγείο: συνήθως βρίσκεται μπροστά από το ψυγείο του κινητήρα και ψύχει το συμπυκνωμένο υγρό.
• Αφυγραντήρας: διατηρεί το αέριο σε υγρή μορφή, φιλτράρει τις φυσαλίδες και απομακρύνει την πιθανή υγρασία από το κύκλωμα.
• Πρεσοστάτης: τοποθετείται πριν τον εξαεριωτή για να μειώνει την πίεση του αερίου.
• Εξαεριωτής: χάρη σε αυτόν αποτρέπεται η υψηλή θερμοκρασία και υγρασία. Το ψυκτικό υγρό του συστήματος παίρνει πάλι αέρια μορφή, παράγοντας ταυτόχρονα ψύξη.
• Θερμοστάτης: τοποθετείται στο πιο ψυχρό σημείο του κυκλώματος για να αποτρέψει τη μεγάλη παραγωγή ψύξης και κατά συνέπεια τη δημιουργία πάγου στον εξαεριωτή.
• Ηλεκτρονική διαχείριση: συναντάται στα αυτόματα συστήματα κλιματισμού. Συλλέγει, μέσω αισθητήρα στην καμπίνα, όλες τις απαραίτητες πληροφορίες προκειμένου να παρέχει την απαιτούμενη ποσότητα κλιματισμένου αέρα σύμφωνα με την προεπιλεγμένη στον πίνακα ελέγχου θερμοκρασία.
• Ανεμιστήρας: με τη λειτουργία του παρέχεται αέρας υπό πίεση στο εσωτερικό μέσω των αεραγωγών. Ο ανεμιστήρας αυξάνει την παροχή αέρα μέχρι και κατά 30%.
Συμβουλές για μεγαλύτερη άνεση
• Το χειμώνα ο κλιματισμός μπορεί να διώξει πιο γρήγορα την υγρασία από το εσωτερικό απ’ ό,τι το σύστημα εξαερισμού/θέρμανσης, αρκεί να αποφύγετε τη χρήση της λειτουργίας της ανακύκλωσης, που καθυστερεί τη απομάκρυνση της υγρασίας.
• Αν το αυτοκίνητό σας έχει μείνει για πολλή ώρα στον ήλιο και θέλετε να το δροσίσετε όσο γίνεται γρηγορότερα, ξεκινήστε με το βεντιλατέρ στο μάξιμουμ και τα παράθυρα ανοιχτά. Λίγο μετά, γυρίστε τον κλιματισμό στην ανακύκλωση και κλείστε τα παράθυρα. Μόλις ο κρύος αέρας φτάσει στους αεραγωγούς, μπορείτε να απενεργοποιήσετε τη λειτουργία της ανακύκλωσης.
• Αντικαταστήστε τα φίλτρα του εσωτερικού κάθε 20.000 km. Ένα βουλωμένο φίλτρο αέρα μπορεί να εμποδίσει την είσοδο του αέρα στην καμπίνα και να θέσει σε κίνδυνο τη λειτουργία του συμπιεστή.
• Για να διατηρείτε σε καλή κατάσταση το κλιματιστικό σας, φροντίστε να το λειτουργείτε περιοδικά και το χειμώνα. Περίπου 10 λεπτά κάθε 15 μέρες είναι μια χαρά.
• Μη ρυθμίζετε ποτέ τη θερμοκρασία του κλιματισμού σας κάτω από 10 βαθμούς Κελσίου χαμηλότερα από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, γιατί κινδυνεύετε από ψύξη ή πονόλαιμο.
• Όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολύ υψηλή, κλείστε τον κλιματισμό λίγα λεπτά πριν σταματήσετε. Αυτό θα σας επιτρέψει να μην πάθετε θερμικό σοκ όταν από τη δροσιά βγείτε κατευθείαν έξω στον καύσωνα.
Συντηρήστε το
Από τους ειδικούς προτείνεται να ελέγχετε το κλιματιστικό σας σύστημα μια φορά το χρόνο. Το κόστος εξάλλου δεν είναι σημαντικό (κυμαίνεται από 30 έως 80 ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο), εκτός κι αν χρειαστείτε κάποια επισκευή που φυσικά θα το ανεβάσει.
Ασφάλεια
Το air condition δεν είναι πλέον θέμα πολυτέλειας, αλλά πάνω απ’ όλα θέμα ασφάλειας. Το να οδηγούμε σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο οδήγησης και τα αντανακλαστικά μας, και να προκαλέσει από αίσθημα δυσφορίας μέχρι και απώλεια των αισθήσεών μας. Και βέβαια όλα αυτά έχουν αντίκτυπο στην ασφάλεια τη δική μας και των γύρω μας. Αφήστε που στη μεταπώληση θα έχετε ένα ακόμα θετικό που μπορεί να αυξήσει την τιμή του αυτοκινήτου σας έως και κατά 10%, σε σχέση με κάποιο που δεν διαθέτει κλιματισμό.
Των φρονίμων τα παιδιά…
…ελέγχουν τον κλιματισμό τους πριν πιάσουν οι ζέστες. Πρώτα απ’ όλα βάλτε το σύστημά σας να λειτουργήσει. Αν μέσα στο επόμενο λεπτό αρχίσει να βγαίνει κρύος αέρας από τους αεραγωγούς, τότε όλα πάνε καλά. Αν πάλι όχι, τότε ανάλογα με την περίπτωση θα πρέπει να προβείτε στις κατάλληλες ενέργειες.
• Αν ο αέρας που βγαίνει δεν είναι επαρκής, τότε θα πρέπει να προχωρήσετε σε ένα air test για να δείτε αν το φίλτρο αναπνέει σωστά. Αν το φίλτρο σας είναι βρόμικο, θα χρειαστεί αντικατάσταση.
• Αν ο κρύος αέρας καθυστερεί και δεν κάνει αισθητή διαφορά στη θερμοκρασία, κάντε ένα clim test για να ελέγξετε την κατάσταση του κλιματιστικού σας. Αν στη διάγνωση διαπιστωθεί ότι του λείπει αέριο (R134a), αναπληρώστε το μόνο σε εξειδικευμένο τεχνικό. Υπάρχει όμως και η πιθανότητα να μη λειτουργεί ο αφυγραντήρας. Θεωρητικά ο αφυγραντήρας χρειάζεται αντικατάσταση κάθε 4 χρόνια, μπορεί όμως το φίλτρο να μπουκώσει σε μικρότερο χρονικό διάστημα και να μηδενίσει την απόδοση του κλιματιστικού.
• Σε περίπτωση που τίποτα δεν λειτουργεί, ψάξτε για πιθανή διαρροή που μπορεί να θέσει εκτός λειτουργίας όλο το κλιματιστικό σύστημα. Η διαρροή μπορεί να προέρχεται είτε από τρυπημένη σωλήνωση, είτε από σκάσιμο στο ψυγείο, ή από τον εξαερωτή που χρειάζεται αντικατάσταση. Μόλις αποκαταστήσετε τη βλάβη, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να τοποθετήσετε ένα ειδικό πρόσθετο εξάρτημα που σας επιτρέπει να εντοπίσετε τη διαρροή με λάμπα υπεριώδους ακτινοβολίας.
www.autocar.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου